Przedmiotem działalności szkoły jest działalność dydaktyczna, wychowawcza i opiekuńcza. Dyrektor szkoły kontroluje spełnianie obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkałe w obwodzie szkoły
i prowadzi ewidencję spełniania obowiązku szkolnego.
Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie Prawo oświatowe, w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie oraz zawarte w Statucie i Programie Wychowawczo-Profilaktycznym Szkoły.
Głównymi celami szkoły są:
1) dbałość o integralny rozwój biologiczny, poznawczy, emocjonalny, społeczny i moralny ucznia;
2) wychowanie rozumiane jako wspieranie dziecka w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej, wzmacniane i uzupełniane przez działania z zakresu profilaktyki problemów dzieci i młodzieży;
3) zapewnienie bezpiecznych warunków oraz przyjaznej atmosfery do nauki z uwzględnieniem
możliwości i potrzeb edukacyjnych ucznia.
Zadania szkoły:
1) Umożliwienie uczniom zdobywanie wiedzy i umiejętności niezbędnych do ukończenia szkoły oraz dalszego kształcenia na wyższych etapach edukacyjnych;
2) Pełna realizacja programów nauczania oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego wszystkich przedmiotów objętych ramowym planem nauczania;
3) Zapewnienie każdemu uczniowi warunków niezbędnych do jego wszechstronnego rozwoju;
4) Rozpoznawanie możliwości psychofizycznych oraz indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów;
5) Organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom, nauczycielom;
6) Organizowanie obowiązkowych i pozalekcyjnych zajęć dydaktycznych z zachowaniem higieny pracy umysłowej;
7) Stworzenie uczniom bezpiecznych warunków umożliwiających swobodny rozwój, naukę, zabawę i odpoczynek;
8) Wspomaganie indywidualnego rozwoju uczniów z wykorzystaniem ich wrodzonego potencjału, możliwości rozwojowych, talentów;
9) Rozwijanie kreatywności dziecka;
10) Rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów i motywacji do nauki;
11) Wprowadzenie dzieci i młodzież w świat kultury;
12) Rozwijanie zainteresowań czytelniczych;
13) Stwarzanie warunków do nabywania przez uczniów umiejętności wykorzystywania informacji z różnych źródeł, z zastosowaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej;
14) Kształtowanie postaw patriotycznych, poszanowania polskiej kultury przy jednoczesnym otwarciu na wartości kultury Europy i świata;
15) Kształtowanie postaw społecznych;
16) Kształtowanie nawyków kulturalnego zachowania;
17) Budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych oraz relacji uczniów i nauczycieli;
18) Wzmacnianie wśród uczniów więzi ze szkołą i środowiskiem lokalnym;
19) Upowszechnianie wiedzy ekologicznej, kształtowanie właściwych postaw wobec problemów ochrony środowiska;
20) Promowanie zdrowia, dbałości o higienę osobistą oraz zdrowego stylu życia;
21) Zapobieganie agresji i wszelkim uzależnieniom;
22) Wspieranie ucznia w rozpoznawaniu własnych predyspozycji i przygotowanie do wyboru kierunku kształcenia i zawodu;
23) Kształtowanie postawy szacunku dla drugiego człowieka;
24) Respektowanie praw dziecka;
25) Wzmacnianie poczucia tożsamości narodowej, regionalnej, religijnej;
26) Przeciwstawianie się jakimkolwiek formom dyskryminacji;
27) Wspomaganie rodziny w procesie wychowawczym, budowanie prawidłowych relacji szkoły z rodzicami;
28) Współpraca ze środowiskiem lokalnym.
Sposób wykonywania celów i zadań szkoły:
Podstawowymi formami działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły są:
1) obowiązkowe zajęcia edukacyjne, do których zalicza się zajęcia edukacyjne z zakresu kształcenia ogólnego
2) zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych; 3) zajęcia prowadzone w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
4) zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów, w szczególności w celu kształtowania ich aktywności i kreatywności;
5) zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego;
6) zajęcia z religii/etyki
7) zajęcia pozalekcyjne: koła zainteresowań, zajęcia wyrównawcze, zajęcia rozwijające wiedzę i umiejętności, zajęcia sportowe, zajęcia artystyczne.
Cele i zadania szkoły są także realizowane poprzez:
1) zajęcia świetlicowe;
2) zajęcia pozaszkolne w trakcie wycieczek przedmiotowych i krajoznawczo - turystycznych, w muzeach, kinach, bibliotece, domach kultury i teatrach;
3) zawody sportowe oraz konkursy wiedzy i umiejętności;
4) imprezy i uroczystości szkolne organizowane zgodnie z kalendarzem imprez na dany rok szkolny;
5) wyjazdy śródroczne w ramach „Zielonej szkoły”;
6) imprezy organizowane na rzecz środowiska;
7) projekty i programy edukacyjne;
8) akcje, projekty i programy profilaktyczne;
9) innowacje pedagogiczne;
10) akcje charytatywne;
11) programy, projekty, akcje ekologiczne;
12) działalność szkolnych klubów i organizacji: TPD, PCK, LOP, Szkolny Klub TMB, Szkolny Klub Europejski „Eurokids”;
13) tworzenie własnego ceremoniału szkolnego;
14) współpracę z instytucjami wspomagającymi szkołę;
15) Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego.
W okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty, w związku
z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, realizacja zadań szkoły odbywa się także poprzez organizację zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.